Zasady poradnictwa obywatelskiego:
- bezpłatność – porady są całkowicie darmowe
- bezstronność – doradca udzielający porad nie kieruje się własnymi opiniami, przekonaniami i wartościami, nie ocenia osoby ani działań, która przychodzi po wsparcie
- bezstronność – doradca nie angażuje się po żadnej ze stron konfliktu
- otwartość – każda osoba może być klientem biura i będzie przyjęta w sposób uwzględniający jej potrzeby i możliwości
- poufność – zachowanie w tajemnicy faktu, że konkretna osoba korzysta z porady obywatelskiej oraz zachowaniu w tajemnicy wszystkich powierzonych osobie udzielającej porady obywatelskiej informacji (wyjątek stanowią sytuacje typu obowiązek powiadomienia o przestępstwie, wezwanie ze strony organów ścigania karnego i karnoskarbowego)
- niezależność – Biura Porad Obywatelskich i inne placówki, które przyjęły standard niezależności w poradnictwie obywatelskim, udzielając porad kierują się wyłącznie dobrem klienta nie zaś interesem kogokolwiek innego (osoby, instytucji)
- aktualność i rzetelność – informacje są zgodne z obowiązującymi przepisami oraz z aktualną ofertą instytucji i organizacji działających na rzecz obywateli. W biurach porad obywatelskich każda porada jest udzielana w oparciu o istniejący w BPO system informacyjny
- samodzielność klienta – doradca nie podejmuje decyzji za klienta – klient sam dokonuje wyboru dalszej drogi postępowania